10 Temmuz 2012 Salı

Kronik Boyun Agrimdan Nasil Kurtuldum? ~ 1

Bilgisayar basinda gecirilen saatler illaki bedelini odetiyor, hele de isiniz bilgisayar basindaysa gunde 10 saatten haftada en az 50 saat. Boynunuzu oynattiginizda katur kutur ses gelenlerden misiniz? Ah suan biri masaj yapsada boynum bir gevsese diye hayal kurarken yakaliyor musunuz kendinizi, oyleyse bu yazimi bir okuyup uygulayin
Surekli klimaya, tepedeki pervaneye, havuz sonrasi esintiye, bilgisayar basinda harcadigim zamanlara bahane bulmaktan bikmis, artik boyun agrima ciddi bir care ararken Dr.Bookspan diye yabanci bir doktorun sayfasina rastladim.Verdigi hareketleri 1 haftadir yapiyorum ve sonuc; boyun agrimda ciddi bir azalma ve boynumun esnekliginin artmasi:) Turkce'ye yeni bir kaynak kazandirmak amaciyla sayfayi 2 parca halinde  ceviriyorum. Doktor ya da saglik calisani olmadigim, kendi halinde bir cadi oldugum icin yapilan yanlis hareketlerin sonuclarindan sorumlu olmadigimi belirtmek isterim:) Daha fazla bilgi ararsaniz orjinal sitede ==>
http://www.drbookspan.com/NeckPainArticle.html

1) Kotu Disk

Yillarca yanlis oturmanin,ayakta kalmanin, yada egilmenin sonucu boyun kaslariniza ve disklerinize binen vucut agirliginiz, boynunuzu tipki kazada yaralanmiscasina incitebilir.
  • Eger kafanizin one egik bir durusu varsa, bu disklerinizin yillar sonunda ezilmesine neden olabilir. Yani boynunuz one bukulmus, ceneniz one dogru cikmistir, dolayisiyla kafanizin agirligi omurga ve disklere duzensiz bir baski uygulamaktadir. Bu baski sonucu diskler arkaya dogru kaymaya baslar.Yirtilabilir ya da esneyebilirler.Disk ya da bolgedeki zedelenme sinirlerinize baski yaparak kola dogru yayilan bir agriya neden olurlar. Bu yaslanma kaynakli degil tamamen degistirebileceginiz durus bozuklugunun bir sonucudur.
  • Yanlis durusun sebep oldugu gergin kaslar ayni sekilde bu bolgedeki sinirlere baski yaparak disk agrisini taklit edebilir.
  • Bozulmus disk yapisi bir hastalik degil tamamen iyilesebilir mekanik bir hasardir, tek yapmaniz gereken  diskleri ezmekten ve geriye itmekten vazgecmenizdir. 

Soldaki Resim: Iki omurga arasindaki duzgun disk yapisi
Sagdaki Resim: Hatali egilme aliskanliklari sonucu ezilmis ve geri itilmis disk yapisi
Disklerinizi korumak icin dogru egilme ve kaldirma hareketleri yapmalisiniz


Gordugunuz uzere kaslari guclendirmeniz boyun agrisini dindirmeyebilir.Guclu kaslar duzgun oturmanizi ya da dogru hareket etmenizi saglamaz. Bircok insan kas guclendirme hareketleri yaparak hala kambur oturan daha guclu insan haline gelir.Egzersiz, esneme hareketleri, ozel sandalyeler oturusunuzu  duzeltemez. Oturusunuz, durusunuz, saglikli hareket etmeniz tamamen sizin elinizdedir. Sagli hareket etmek nasil mi olur?:

2) Kas Agrisi, Egik Kafa, Upper Crossed Sendromu

Basinizi one dogru bukup boynunuzun ileri gitmesine "Egik Kafa'' (Forward Head)  denir.(Ben egik kafa olarak cevirdim Turkcede karsilgini arastirip bulamadim, doktor arkadaslar yardim lutfen?)
Genelde boyun, sirt ve omuz agrisinin en buyuk nedeni  "Egik Kafa"  dir. Bu durumdan muzdarip olanlara genelde aylarca tedavi uygulanip gereksiz ilac icirilmistir.Halbuki durum genellikle basit mekanik bir hasardir.
Kafa vucudunuza dik durmalidir, ileri egilmemesi gerekir. Asagidaki cizimden nasil bir durusa sahip oldugunuzu cikarabilirsiniz, kafanizi ve boynunuzu one egik mi geziyorsunuz?

Basinizi  2.resimdeki gibi dik tutmak icin zorlaniyor musunuz?
Resim 1: Egik kafa durusu

Egik Kafa sirt kaslarinizin agrimasina neden olur. Egik Kafanin kaslariniza yaptigi baski, bir bowling topunun sirt kaslarinizi cekecek sekilde asilmasina es degerdir.Egik kafa yillar icinde sirt ve boyun yapinizi bozar.Kronik olarak boyun kaslarinizi esnek bicimde kullanmaniz onlari zayiflatir. Yani one egik gezmeniz boyun kaslarinizi esnetip zayiflatirken, ondeki kaslarinizin kisalip gerilmesine neden olur.Sonrasinda boyun disklerine baski olusur. Kas agrisindan dolayi one dogru egik durunca rahat hissetme, egik durdukca kaslarin iyice zayiflamasi seklinde bir kisir dongu olusur.Sonuc, normal bir insan hatali oturma ve durus bozuklugu sonucu dik duramaz hale gelir
Kendinizi Kontrol edin, Otururken, spor yaparken, ya da herhangi bir aktivite aninda kafanizin durusunu kontrol edin, ne kadar egik durdugunuzu farkettiginizde sasiracaksiniz. Agrinizin olmasi da bu durumda cok normal. 

Upper Crossed Sendromu (Capraz Sirt Sendromu): Egik Kafa nin sebep oldugu agri ve problemler bazen " Upper Crossed Sendromu'' ile birlikte anilir.Bu bir hastalik degil yapisal bozukluktur.Yanlis durus agrisidir ve kolay duzelir. Kafanizi ve boynunuzu one egmeyi birakin. Asagidaki Metodlari izleyebilirsiniz:

3. Duz Durmaya Calismak Durumu Daha da Kotulestirebilir- "Craning(Geri Bukme)" Diskleri ve Yumusak Dokuyu Zedeler


Craning durusu boyun agrisina neden olur
Kendizini Kontrol edin- Duz durmaya calisin, ya da omuzlarinizi geri cekin, bunu yaparken boynunuzda  ya da belinizde yandaki gibi bir ic bukulme olusuyor mu? Craning yani Geri bukme, ceneniz ve yuzunuz yukari bakarken , boynunuzun terse kivrilmasi demektir. Boyun ve sirt agrisina yol acar. Birsey yiyip icerken, duz durmaya calisirken, kitap okurken vs boynunuzu bu sekilde geri bukuyor musunuz kontrol edin. Insanlara   genelde dik durmalari icin kulaklari omuz hizasina getirmeleri ya da omuzlari geri cekmeleri onerilir.Ancak bir cok kisi bunu "Craning" yani Boynu geri bukme seklinde yapar. Normal ve saglikli bir durusta boyun geri bukulmemelidir. Kulaklarinizin omuzunuzun onune gecmesine izin vermeyin, omuzlari geri cekip duz bir durus yakalamaya calisin.

Duvar Testi

  1. Duvara sirtinizi donun ve yaklasin.
  2. Rahat durusunuzda duvara ilk vucudunuzun neresi degiyor
  3. Dik durabilmek icin belinizde ya da boynunuzda geri bukulme mi yapmaniz gerekiyor? sekil 4
  4. Sekil 1 deki gibi sadece kalcaniz degerken mi rahat hissediyorsunuz?
  5. Sadece sirtinizi dayayinca mi rahatsiniz(sekil 2)?
  6. Sekil 3- Kafaniz illaki one dogru mu gitmek istiyor?
  7. Eger topuklariniz, kalcaniz, sirtiniz ve kafaniz ayni anda degiyorsa durusunuz gayet saglikli demektir. (sekil 5) Asil amac bu durusu yakalamaktir.
















Bu durusu yakalamak icin 2 adet esneme hareketi onermis Dr. Bookspan, yazi cok uzadigi icin esneme hareketlerini bir sonraki postta verecegim. Link yakinda burada.









2 yorum:

Adsız dedi ki...

Sürekli pc karşısında oturan, artık çok fazla boyun ve sırt ağrısı çeken biri olarak yazının ikinci kısmını merakla bekliyorum. Umarım benim ağrılarıma da çözüm olabilirler.
Sevgilerimle

Saadet dedi ki...

yanlış duruş, yanlış hareketler, tembellik, hareketsizlik hepsi üst üste gelince maalesef sonuçları kalıcı olabiliyor.. Bakalım bizde bunları deneyelim:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Twitter Bird Gadget